torstai 29. joulukuuta 2016

Projektina maailman rakkain nukkekoti!

Mä olin niiiin into piukeena tästä mun uusimmasta projektista 
Muistan edelleen sen joulun v.-90 ollessani 5 vuotias, kun joulupukki toi tämän nukkekodin ovesta sisään vihreä lahjanaru ympärillään. Joulupukin pajalla oli tämä nukkekoti tehty, koska se oli käsityönä tehdyn näköinen. Todellisuudessa nukkekoti on edesmenneen vaarini käsialaa, jonka ihan itse myöhemmin erikeepperillä tapetoin, sisäkattoja myöten.
Mulla oli 10 päivää aikaa saada mun vanha nukkekoti uuteen uskoon, ja tänä vuonna pukki sai tuoda tämän nukkekodin seuraavalle leikkijälle, omalle huhtikuussa 3 vuotta täyttävälle tyttärelleni 
Kyselin nukkekotiharrastajien Facebook-ryhmästä, mistä löytyis uudet nätit asukkaat taloon, koska kaupan tarjoamat Lundbyn nuket on varsin pelottavan näköisiä. Kuvailin sitten, minkälaiset itselläni joskus oli, ja ihmetyksekseni niillä oli ihan nimikin, Ari-nuket! Ja niitä saa huutiksesta vieläkin. Eikä, nyt pakko saada sellaset! Nuo nukkekodin vanhat Lundby -matot (kuulemma vuodelta -79) näyttivät olevan huutiksessa 10 e kappalehintaan. Nuo, jotka kuvassa ovat parvekkeen kaiteella tuulettumassa. Melkein ostin ne nostalgianhuumassa, mutta jätin nyt vielä väliin. Ensimmäinen kuva on otettu jouluna 1990, nukkekodin kulta-aikana <3 Tuo pörrötukkainen tyttö etualalla olen minä 5-veenä:



26 vuotta myöhemmin oli nukkekoti kokenut kovia. Savupiippukin oli siitä irronnut, ja tosiaan olin leikkinyt lapsena maalarimestaria, ja tapetoinut sen erikeepperillä ja erilaisilla lahjapapereilla.
Myöhemmällä iällä opin kyllä ihan oikeaoppisesti tapetoimaan suorittaessani pintakäsittelyalan perustutkinnon, josta valmistuin maalariksi :D  Katossa oleva reikä ilmestyi nukkekotiin hieman joulun jälkeen, sillä mun oli lapsena saatava siihen kattoikkuna. Eli lähtökohta pienelle pintaremontille oli tämä:


Kaikki huoneet saivat itselleen tehosteseinät takaseinistä, joista 3 maalasin ja yhteen laitoin tapetin, tällä kertaa ihan liisterillä ;)


Savupiipussa näkyvä käärö sisälsi vielä kirjeen joulupukilta, jonka "pukki" kirjoitti klo 04 aattoyönä suttuisella käsialallaan:


Luultiin mun äidin kanssa, että mun vanhat kalusteet olis laitettu jo kiertoon aikapäiviä sitten. Mutta kun tuota vanhaa taloa kaivoin äitini häkkikellarista ennen joulua, huomattiin, ettei mitään oltu heitetty pois! No niitä mattoja ja nukkeja sieltä ei tosin löytynyt, mutta paljon muuta:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti